Udfordringerne i den grønne omstilling

Der er mange udfordringer forbundet med den grønne omstilling, og det kræver en fælles indsats at løse disse. Derfor var Det Nordfynske Klimaråd i går samlet for at diskutere klimaindsatsen på Nordfyn.

IMG_5811.JPG

I går, onsdag d. 29. maj, var Det Nordfynske Klimaråd samlet hos Haarslev Industries for at diskutere den grønne omstilling på Nordfyn. En omstilling der ikke er uden udfordringer. Stigende krav til dokumentering, manglende muligheder for grøn transport, mm. blev nævnt blandt disse.

Der var enighed blandt klimarådets medlemmer, om at fornuften og de fælles løsninger skal bane vejen for den grønne omstilling i Nordfyns Kommune.

Der var flere emner på programmet herunder: status på klimaindsatsen i Nordfyns Kommune samt oplæg fra Haarslev Industries, der fortalte om deres forretning, Fynbus, som præsenterede deres arbejde med mobilitet, og folkeskoven forklarede om deres muligheder for fælles skovrejsning.

Forskellige emner var lagt op til diskussion, heriblandt erhvervslivets udfordringer i den grønne omstilling, og hvordan transporten til og fra Nordfyn kan styrkes.

Formand for Det Nordfynske Klimaråd og Teknik- og Miljøudvalget i Nordfyns Kommune, Anders Thingholm, udtrykker sin begejstring efter mødet og tilføjer:

- Klimarådet er med til at sikre den gode dialog mellem alle, der er involverede i klimaindsatsen på Nordfyn. Det giver os stor indsigt i de udfordringer og muligheder, vi har, når vi skal nå vores klimamål.

Vinderen af Nordfyns Kommunes Miljøpris

På klimarådsmødet blev vinderen af Nordfyns Kommunes Miljøpris for virksomheder 2024 udpeget. Prisen gik til klimarådsmedlem og landmand Lars Iversen, der fik prisen på grund af hans arbejde med ESG samt tiltag for klima og biodiversitet.

Anders Thingholm forklarer, hvorfor prisen gik til Lars Iversen:

- Lars har gjort et stort stykke arbejde med at nedbringe sit aftryk på klimaet, og han har indført mange inspirerende tiltag. I en tid som nu, hvor landbruget oplever stort pres og har en stor plads i klimadebatten, er det vigtigere end nogensinde at anerkende den udvikling og de forsøg på omstilling, der sker i mange landbrug. Nordfyns Kommune er en stor landbrugskommune, og vi har heldigvis mange eksempler på landbrugsvirksomheder, der forsøger at gå forrest - Lars Iversen og landbrugsvirksomheden på Stengård er helt sikkert én af dem, og det er fuldt fortjent, at prisen i år går til dem med det engagement.

Hvad er Det Nordfynske Klimaråd

Det Nordfynske Klimråd er til for at sikre et godt samarbejde omkring klimaindsatsen mellem kommune, erhverv og borgere i Nordfyns Kommune. Klimarådet blev nedsat i 2021, og det består af repræsentanter fra det nordfynske erhvervsliv, forsyningsvirksomheder, videninstitutioner, politikere, borgere og kommunens administration.

Et nyt klimaråd er på vej til Nordfyns Kommune. Kommunalbestyrelsen har besluttet, at der skal etableres et ungeklimaråd, hvis synspunkter skal bidrage til klimaindsatsen i kommunen.

Kontaktinformation

Formand for Det Nordfynske Klimaråd samt Teknik- og Miljøudvalget i Nordfyns Kommune, Anders Thingholm, tlf. nr. 21 15 30 82

Klimakoordinator, Lene Høxbro Larsen, tlf. nr. 21 44 65 61