Nordfyns Kommunes sygefravær er lavest på Fyn

Nordfyns Kommune har det laveste sygefravær blandt kommunerne på Fyn. Det fremgår af en årsstatistik for 2023, der bygger på tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor.

syg.png
Foto: Colourbox

Den nationale fraværsstatistik for kommunerne er netop offentliggjort. Statistikken viser, at sygefraværet i kommunerne generelt er faldende efter at have ligget højt under Corona-bølgen.

Statistikken rummer ekstra godt nyt til Nordfyns Kommune. Statistikken viser nemlig, at Nordfyns Kommune med et sygefravær på 6,1% i 2023 har det laveste sygefravær blandt kommunerne på Fyn. Den nordfynske kommune ligger også i den bedste del af kommunefeltet på landsplan.

Borgmester Mette Landtved-Holm er glad for og stolt af, at Nordfyns Kommune stikker positivt ud. Hun udtaler:

- Når medarbejdere har færre sygedage, så bliver der færre afbrydelser, og der kan arbejdes mere effektivt. Det kan mærkes ude ved de borgere, som har brug for vores hjælp. Desuden giver det færre udgifter til vikarer og afløsere, og de penge kan gøre gavn mange andre steder.

I Nordfyns Kommunes samarbejdsorganer er man også glad for de positive resultater. Der er arbejdet løbende med at nedbringe sygefraværet i hele organisationen, blandt andet gennem et øget fokus tillid og tryghed på arbejdspladsen. Kommunaldirektør Morten V. Pedersen siger:

- Sygefravær er uundgåeligt, og der skal selvfølgelig være plads til sygedage. Der er dog også fravær, der har rod i det psykiske arbejdsklima, og her har vi en tro på, at vi kan rykke meget ved at fokusere på tillid og tryghed. Derfor har vi valgt at sætte ekstra ind dér, samtidig med at vi naturligvis også arbejder med det fysiske arbejdsmiljø. Jeg vil gerne rose både vores ledere og hele vores organisation, vi har alle bidraget til de gode resultater.

Sygefraværet i kommunerne steg forventeligt under corona-bølgen. Det har været faldende siden da, men ligger fortsat højere end før corona.

Læs artikel fra VIVE om udviklingen i kommunernes sygefravær

fravaer2023.png

Borgmester Mette Landtved-Holm, mobil 61 19 15 27