Nordfyns Kommune er bedst på Fyn og i landets top 10

Nordfyns Kommune holder sig i toppen, når det gælder at yde god, gedigen erhvervsservice. Det fremgår af Dansk Industris måling af det lokale erhvervsklima 2024, som netop er offentliggjort.

Erhvervsvenlighed 2024 - grafik på bredformat.png

Med en samlet placering som nr. 7 blandt landets kommuner og førsteplads på Fyn, er der stor tilfredshed med årets måling, men også skarp fokus på områder, hvor kommunen kan udvikle sig.

Blandt årets bedste resultater er en national andenplads, når det gælder virksomhedernes overordnede tilfredshed med kommunens erhvervsvenlighed, ligesom kommunen opnår en andenplads i kategorien "Information og dialog". Værd at bemærke er også kategorierne "digitale rammer" og "brug af private leverandører", hvor kommunen i begge kategorier ligger som 3. bedste kommune i landet.

Borgmester Mette Landtved-Holm: "Vi er selvfølgelig super tilfredse med for femte år i træk at ligge som Fyns bedste kommune og de seneste fire år i landets top 10. I 2012 fik vi en bundplacering som nr. 85, og så besluttede vi os for at tage fat om nældens rod og skabe fokus på det her område fra top til bund. Siden har forbedringskurven gået stejlt opad".

Fynsmester i fremgang
Som en ekstra anerkendelse af Nordfyns Kommunes fokus på erhvervsservice var Dansk Industri Fyn i går på gæstevisit på Bogense Rådhus, hvor bestyrelsesformand Poul Strandmark overrakte Nordfyns Kommune en nystiftet pris til som "Fynsmester i fremgang".

"Når vi kigger rundt på Fyn, så er Nordfyns Kommune et enestående eksempel på, hvad fokus og dedikation kan gøre ved en kommunes erhvervsvenlighed. Vi ved godt alle sammen, at det at kæmpe sig op på toppen er svært, men at holde sig deroppe, det er endnu sværere", sagde bestyrelsesformand Poul Strandmark, Dansk Industri Fyn, under prisoverrækkelsen.

Kommunaldirektør Morten V. Pedersen siger:

"Når sådan en pris lander her hos os, så tilfalder æren rigtig mange mennesker, lige fra kommunalbestyrelsen, fagchefer, ledere, Teknik, Erhverv og Kultur, Jobcenter Nordfyn, Task Force Erhverv, Nordfyns Erhverv og Turisme - og ud til den enkelte medarbejder. Hopper kæden af bare i enkelt af leddene, så kan det have konsekvenser for den måde, virksomhederne opfatter Nordfyns Kommune på. Derfor gør sådan en pris mig også stolt på vegne af organisationen som helhed".

Se video fra prisoverrækkelsen

Læs pressemeddelelse fra Dansk Industri Fyn

CEO: Vi oplever en kommune, som gerne vil det lokale erhvervsliv

CEO i Senmatic, Mads Nychel, ser Nordfyns Kommune som en kommune, der interesserer sig for det lokale erhvervsliv og søger dialogen. Han fortæller:

"Da jeg tiltrådte som administrerende direktør tilbage i 2020, gik der kun få uger, før borgmester med følge aflagde virksomheden besøg. På mødet blev vi præsenteret for kommunens ene indgang for virksomheder Task Force Erhverv. Budskabet var ret tydeligt: hvis du løber ind i et problem, som kræver kommunens medvirken, så finder vi medarbejderen, der kan hjælpe dig, og det gælder 24/7. Det er et tydeligt signal om, at man fra kommunens side følger med i, hvad der foregår på de lokale virksomheder og ønsker at hjælpe."

Borgmester: Vi er ikke i mål
Årets undersøgelse fra Dansk Industri Fyn giver dog også et fingerpeg om områder, hvor Nordfyns Kommune kan udvikle sig og gøre det bedre. Det handler blandt andet om kategorierne "sagsbehandling" og "uddannelse", hvor Nordfyns Kommune har en placering som hhv. 37 og 64.

Borgmester Mette Landtved-Holm siger: "Det er områder, hvor vi endnu ikke er i mål, og da virksomhederne samtidig angiver det som områder, der bør have høj prioritet, så er det helt klart noget, vi skal interessere os for. Kommunalbestyrelsen har tidligere i år taget en beslutning om at indføre obligatorisk erhvervspraktik for alle 9. klasser, og hvad angår byggesagsbehandling, har vi allerede tilført ekstra medarbejderressourcer til området, og flere kan være på vej i forbindelse med forhandlingerne om budget 2025."

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2024

• DI's undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 7479 virksomheder inden for DI's brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen.

Kilde: Dansk Industri

Samlede 2024-resultater for Nordfyns Kommune