Nordfyn indfører ”Fast track” vådområder efter inspiration fra Assens

Modellen betyder, at mindre landbrugsarealer nu kan omdannes til vådområder langt hurtigere, hvilket gavner havmiljø, klima og biodiversitet.

vaadomraade 2.jpg
På billedet ses Danmarks mindste vådområde på kun to hektar, som blev anlagt i juni måned nær Gamby. Fra idé til færdigt vådområde gik der kun halvandet år. Projektet har en høj fjernelse af kvælstof og lodsejer har valgt at kombinere det med skovrejsning.

Nordfyns Kommune stempler ind på en særlig model for udtagning af små landbrugsområder til vådområder. Modellen er udtænkt i Assens Kommune, og nu lader Nordfyns Kommune sig inspirere.

Projektleder Michala Thomassen, Nordfyns Kommune, fortæller:

"I kommunerne er de mindste projektarealer ofte blevet sorteret fra, når vi har skullet søge midler hjem via statens udtagningsordninger. Det skyldes, at kravene til projekteringen af de små projekter er næsten lige så resursekrævende som til de større, sammenholdt med at det isoleret set er de større projekter, der giver mest miljø- og klimagevinst".

Imidlertid er udfordringen med de store projekter ifølge Michala Thomassen, at de tager længere tid at realisere, bl.a. fordi jordfordeling blandt mange lodsejere er tidskrævende.

Med den nye fast track model skrues der ned for kravene til ansøgningen, og når der kun er en eller to lodsejere, kan projekterne hurtigere realiseres.

Ifølge Anders Thingholm, formand for Teknik- og Miljøudvalget i Nordfyns Kommune, er der brug for hurtig handling: "Med det omfattende iltsvind, vi har set igen i år, tæller alle arealer, vi kan få udtaget i en fart. I øvrigt er det også en god idé at kombinere hurtig udtagning af små arealer med udtagning af de store arealer, hvor vi ofte kigger på, om vi kan opnå flere natur, miljø- eller klimagevinster på samme areal."

Også de nationalt finansierede udtagningskonsulenterne, der rådgiver i og faciliteter processer omkring udtagning af landbrugsjord, ser potentiale i den nye model:

"Med fast-track projekterne bliver det nemmere og hurtigere for den enkelte lodsejer at lave projekter på sine mindre arealer i samarbejde med kommunen. Dermed kan de lettere bidrage til den samlede indsats, som landbruget har sagt ja til i forhold til at mindske udledningen af kvælstof til vores vandmiljø", siger Mette Dyrup Truelsen, udtagningskonsulent i Patriotisk Selskab

Har du våde lavninger?

Har du våde lavninger i marken, som du med svingende resultat forsøger at dyrke år efter år? Måske skal du overveje, om der på den del af din jord bedre kan anlægges et lille vådområde, og du vil i stedet få kompensation.

Kontakt vores projektleder i Nordfyns Kommune, Michala Thomassen på mail: teknisk@nordfynskommune.dk

Anders Thingholm, formand for Teknik- og Miljøudvalget, mobil 21 15 30 82

Michala Thomasen, projektleder på vådområde- og klimaprojekter, mobil 30 47 37 28