Nordfyn: Badstrupgaard vinder bevaringsprisen i 2024

Vinder af Nordfyns Kommunes bevaringspris 2024 er Badstrupgaard i Skamby. Ejerne får prisen for et omhyggeligt restaureringsarbejde, der både bevarer og understøtter de flotte bygninger samt miljøet omkring.

Badstrupgaard version2.png
Bagerst fra venstre. Ejerne Erik Ljungberg og Mette Risbæk samt formand for Teknik- og Miljøudvalget, Anders Thingholm og næstformand for Teknik- og Miljøudvalget, Brian Lebæk. Forrest fra venstre børnene Viggo og Magne.

Ejerne, Mette Risbæk og Erik Ljungberg samt børnene Viggo og Magne, fik sig en overraskelse, da Anders Thingholm, formand for Teknik- og Miljøudvalget, Brian Lebæk, næstformand i Teknik- og Miljøudvalget samt Åse Nielsen, Plan- og Kulturchef, præsenterede dem for den eftertragtede pris.

Bevaringsprisen, der er indstiftet af Nordfyns Kommune, har til formål at fremhæve og hædre vellykkede renoveringsprojekter af bevaringsværdige bygninger i kommunen. Kommunen ønsker med prisen at anerkende bygningsbevaringens betydningen for kulturarven og give ejere den anerkendelse, de fortjener for deres indsats med at restaurere og bevare deres bygninger.

Udvalgsformand for Teknik- og Miljøudvalget, Anders Thingholm, udtaler:
"Med bevaringsprisen har vi mulighed for at hylde den store indsats, der er gjort for at bevare vores kulturarv, som er essentiel for den lokale identitet. Badstrupgaard vinder bevaringsprisen i 2024, fordi vi kan se, at det grundige restaureringsarbejde både bevarer og fremhæver de bevaringsværdige bygninger og det miljø, der er omkring. Ejerne har arbejdet hårdt for at sikre gården fremover, og det fortjener de at blive anerkendt for".

Næstformand for Teknik- og Miljøudvalget, Brian Lebæk, tilføjer:
"Nordfyns Kommune tiltrækker i stigende grad tilflyttere, og vi håber, at Badstrupgaards restaureringsarbejde vil inspirere nye tilflyttere til at tage fat på lignende projekter og værdsætte den nordfynske bygningskultur."

Om badstrupgaard

Badstrupgaard, opført i 1880, har en rig historie som et markant eksempel på den nordfynske byggetradition.

Gården blev overtaget af de nuværende ejere i 2021, og siden da har de gennemført en omfattende restaurering af både hovedbygningen og haven. Ejerne planlægger også at påbegynde restaureringen af de smukke længer, der omkranser gårdmiljøet. Restaureringen er udført med anvendelse af originale byggematerialer og traditionelle metoder. Mette, som er uddannet arkitekt, og Erik har begge haft en vigtig rolle i byggeprojektet og har arbejdet sammen om den omfattende ombygning. Ifølge indstillingen til prisen har ejerne gjort en betydelig indsats for at bevare en væsentlig del af den nordfynske kulturhistorie.

Prisen

Som en del af anerkendelsen modtog Badstrupgaard en plakette, et diplom og et gavekort på 5.000 kr. til nordfynske butikker.

Anders Thingholm, Formand for Teknik- og Miljøudvalget, Tlf.: 21 15 30 82
Brian Lebæk, Næstformand for Teknik- og Miljøudvalget. Tlf. 24 68 73 36