Fokus på genbrug i Nordfyns Kommune

Nordfyns Kommune lancerer ny intern møbel-, inventar- og byggematerialebutik, som led i indsatsen med at nedbringe CO2-udledningen for Nordfyns Kommune som virksomhed.

Vores ting.png

"Vores ting" er navnet på webshoppen, hvor Nordfyns Kommunes institutioner kan handle brugte møbler og inventar fra andre institutioner i kommunen. Webshoppen skal bidrage med at sænke CO2-udledningen, der er forbundet med indkøb i Nordfyns Kommune. Nordfyns Kommune har som virksomhed sat det mål at være CO2-neutral i 2030, og "Vores ting" er del af den indsats.

Alle varer på webshoppen er gratis, dog bliver der påregnet omkostninger for transport. "Vores ting" er forbeholdt Nordfyns Kommune, der er altså ikke salg til private.

Formand for Teknik- og Miljøudvalget udtrykker sin begejstring for tiltaget og tilføjer:

- Hver gang vi som kommune køber nye møbler eller andet inventar, så vil der altid være forbundet en CO2-udledning med købet. Vi vil sænke vores CO2-aftryk gennem et mere nøjsomt forbrug samt tænke bæredygtighed og genbrug.

Genbrug af byggematerialer

"Vores ting" bruges også som oversigt over byggematerialer. Dette gælder både det overskud, der er tilbage fra tidligere bygge- og anlægsprojekter, samt materialer, der kan genbruges efter nedrivning af kommunens egne bygninger.

Disse materialer skal indgå i udbud i forbindelse med nye bygge- og anlægsprojekter, som en del af en række klimakrav der skal nedbringe det samlede CO2-aftryk for projekterne.

Green Steps på Nordfyn

Vi har forpligtet os til at skabe en mere bæredygtig fremtid for Nordfyn. I samarbejde med borgere, erhvervsliv og andre interessenter skal vi finde de fælles veje, der kan lede os mod en grønnere fremtid.

Læs mere om den nordfynske klimaindsats her.

Anders Thingholm, Formand for Teknik og Miljøudvalget, tlf: 21 15 30 82

Lene Høxbro, Klimakoordinator, tlf: 21 44 65 61