Bogense Kystdiger må udskydes pga. klager

Miljø- og Fødevareklagenævnet har besluttet, at de klager, der er indkommet i forbindelse med projekt Bogense Kystdiger, har opsættende virkning for projektet. Det betyder, at store dele af projektet desværre må sættes på standby, indtil der er truffet afgørelse i de enkelte klagesager.

Nordfyns Kommune valgte 20. marts. 2024 at ansøge klagenævnet om, at klagerne ikke skulle have den konsekvens for projektet, med henvisning til, at projektet vil skulle gennemføres, upåagtet der måtte ske justeringer i fordelingen af bidragene. Ansøgningen blev dog ikke imødekommet til trods for, at kystbeskyttelse er højt prioriteret i klagenævnet som følge af de senere års kraftige stormflodshændelser.

Hvad klages der over?

De indkomne klager handler især om bidragsfordelingen, og du kan læse dem på vores hjemmeside under ”Projekt Bogense Kystdiger”, hvor de er offentliggjort af hensyn til aktindsigt. Du finder et link nederst.

Hvad betyder det for projektet?

For beskyttelsen af Bogense og omegn betyder det desværre, at opstarten af projektet ikke bliver i starten af 2025 som planlagt. Afhængig af udfaldet af klagenævnets kommende afgørelse, vil projektet i bedste fald kunne startes op til sommer 2025 på udvalgte strækning, idet digerne skal nå at være bevokset med et stærkt græslag inden efterårets og vinterens storme.

Hvad betyder det for dit bidrag?

Nordfyns Kommune kender ikke de nærmere konsekvenser for bidragsfordelingen, så længe klagesagerne ikke er afgjort. Overordnet forventer vi dog ikke markante ændringer i forhold til det, der allerede er meldt ud.

Vi forventer heller ikke væsentlige ændringer i de grundlæggende principper bag bidragsfordelingen. De er baseret på en grundig borgerinddragelse og politisk proces.

Som part i projektet vil du få nærmere information, så snart klagesagerne er afgjort af klagenævnet. Vi kan for nærværende ikke være mere præcise om detaljerne, så vi opfordrer til, at du væbner dig med tålmodighed og afventer nærmere information.