Nordfyns Kommune logo, til forsiden

Landzonetilladelse til opførelse af to læskure til heste samt lovliggørende landzonetilladelse til eksisterende læskur

Nordfyns Kommune giver hermed tilladelse til opførelse af to læskure samt lovliggørende tilladelse til eksisterende læskur på matr. nr. 12a, Rue By, Vigerslev, Ruevej 67, 5462 Morud.

Type
AfgørelseZonetilladelse
Klagefrist
15.12.2021

Område
5462 Morud
Lagt online
17.11.2021

Tilladelsen er givet efter Planlovens § 35.

Det er en betingelse for tilladelsen,

  • at læskurene fjernes senest 1 år efter, at der ikke længere er hestehold på ejendommen

Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år.

Tilladelsen må ikke udnyttes, før klagefristen er udløbet. En rettidig klage har opsættende virkning, medmindre klagemyndigheden bestemmer andet.

Tilladelsen vedrører kun forholdet til landzonebestemmelserne. Andre nødvendige tilladelser skal søges hos relevante myndigheder.

Offentliggørelse

Afgørelsen offentliggøres på kommunens hjemmeside www.nordfynskommune.dk den 17. november 2021.

Ansøgningen

Du har søgt om tilladelse til at opføre to nye læskure samt lovliggørende tilladelse til eksisterende læskur til heste på matr.nr 12a, Rue By, Vigerslev, Ruevej 67, 5462 Morud.

Ejendommen ligger i landzone, hvorfor opførelse af ny bebyggelse kræver landzonetilladelse.

Ejendommens afgrænsning er vist på luftfoto fra 2020.
Ejendommens afgrænsning er markeret med rød, Luftfoto 2020.

Ejer ønsker mulighed for udvidelse af hesteholdet i løsdrift på ejendommen. Der ønskes opført to nye læskure, da hopper og vallakker skal gå på hver sin fold, og der derfor skal være mulighed for læ på 2 folde.

På figur 1.1 fra ansøgningen er læskurenes ønskede placering angivet.

Oversigtsfoto, der illustrerer placeringen af eksisterende og nyt læskur, som beskrevet i brødteksten.
Fig. 1.1. Læskurenes ønskede placering.

Med rødt kryds er angivet et eksisterende læskur, der nedrives.

Med grøn er markeret ønsket placering af nyt læskur i vestfolden. Læskuret ønskes placeret ca. 40 meter fra nærmeste ladebygning. Placeringen ønskes ændret i forhold til eksisterende læskur på grund af terrænforhold, der medfører, at bunden i det eksisterende skur, ofte står under vand. Læskuret ønskes opført med en størrelse på ca. 18 m2 og en højde på ca. 2.3 meter.

Med gul cirkel er markeret placering af det eksisterende læskur, der søges lovliggjort. Læskuret er ca. 23 m2 stort og ca. 4 meter højt. Billederne nedenfor viser det eksisterende læskur, der bevares.

Billede af det eksisterende læskur, der bevares.

Med blå på fig. 1.1 er angivet den ønskede placering på det nye læskur i østfolden ca. 25 meter fra eksisterende bebyggelse på ejendommen. Læskuret ønskes ca. 27 m2 stort og ca. 2,5 meter højt.

For begge nye skure angives, at de ønskes opført med alle vægge udført i træ og med tagbeklædning i grå stålplader.

Faktiske forhold

Ejendommen

Ejendommen ligger i landzone og er en landbrugsnoteret ejendom på ca. 9 ha. Ejendommen ligger i det åbne land i et område med spredt bebyggelse.

I henhold til kommunens byggesagsarkiv og BBR-registret, er der på ejendommen noteret følgende bygninger:

  • Bygning 1: Stuehus til landbrugsejendom, samlet boligareal 245 m2

  • Bygning 2: Lade til foder, afgrøder mv., samlet bebygget areal 370 m2.

Kommuneplan

Ejendommen er i Nordfyns Kommuneplan 2017-2029 omfattet af:

  • Biologiske interesseområder

  • Område med særlige drikkevandsinteresser

  • Naturområde med regional eller lokal betydning (ca. 40 meter fra det nærmest ansøgte læskur)

  • Større sammenhængende landskaber

Øvrige bindinger/udpegninger

  • § 3 beskyttet overdrev (ca. 40 meter fra det nærmest ansøgte læskur)

  • § 3 beskyttet sø (ca. 120 meter fra det nærmest ansøgte læskur)

Inden for de udpegede biologiske interesseområder kan der kun ske bebyggelse eller etableres anlæg i ubetydeligt omfang, og kun såfremt beskyttelsesinteresserne ikke herved tilsidesættes. Med henblik på at varetage de biologiske bevaringsinteresser i det åbne land må der ikke efter plan-, miljølovgivningen og anden relevant lovgivning meddeles tilladelser til aktiviteter, der gennem forurening kan påvirke naturområder i et omfang, som kan hindre opfyldelsen af de fastlagte naturkvalitetsmål.

De større sammenhængende landskabsområder skal friholdes for større bebyggelse og større tekniske anlæg, medmindre det kan sikres, at hensynet til de landskabelige værdier kan løses. Planlægning for eller meddelelse af landzonetilladelse til bebyggelse, herunder tekniske anlæg, kan kun ske, hvis det er godtgjort, at de landskabelige interesser ikke tilsidesættes.

Ændring af tilstanden af § 3 områder kan normalt kun ske, såfremt væsentlige samfundsinteresser taler herfor, eller såfremt det fra kommunens side vurderes, at indgrebet medfører en naturmæssig forbedring af den berørte naturtype. En tilladelse skal i givet fald ledsages af vilkår, der sikrer, at forbedringen kan bidrage til at Kvalitetsmålet for lokaliteten kan nås.

Besigtigelse og orientering

Vi har ikke besigtiget ejendommen.

I denne sag har Nordfyns Kommune skønnet, at det ansøgte er af underordnet betydning for naboerne, idet der er tale om relativt små læskure og idet der ingen naboer er inden for betragtelig afstand. Naboerne er derfor ikke orienteret om ansøgningen.

Begrundelse for afgørelsen

Nordfyns Kommune har vurderet at der kan gives landzonetilladelse til det ansøgte. Nedenfor er kommunens samlede vurdering.

Det er Nordfyns Kommunes vurdering, at læskurene er tilpasset landskabet, og at det ansøgte ikke er i strid med kommuneplanens udpegninger.

Kommunen vurderer, at læskurene i østfolden, pga. terrænforholdene der sikrer, at de indsynsmæssigt ligger bag bakkerne og med en placering ved eksisterende høj beplantning, ligger hensigtsmæssigt og ikke skæmmer landskabet.

Læskuret i vestfolden placeres længere væk fra den eksisterende beplantning og bebyggelse. Indsynsmæssigt vurderes det dog, at placeringen neden for bakkerne vil skærme mod en del af det omgivende landskab. Af dyrevelfærdsmæssige årsager vil en placering nærmere den eksisterende bebyggelse og beplantning ikke være hensigtsmæssig, da jorden på folden her er vandlidende.

Nordfyns Kommune vurderer ikke, at læskurene kan betragtes som erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri, hvorfor læskuret kræver landzonetilladelse. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for anden spredt bebyggelse, end den der er nødvendig for driften af landbrug, skovbrug eller fiskeri. Nordfyns Kommune vurderer dog, at der kan gives landzonetilladelse til læskure til dyrehold, hvis det er påkrævet efter anden lovgivning, da hestehold er naturligt hjemmehørende i landzonen.

Den ansvarlige for et hestehold skal sikre sig, at heste, som går ude i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr, kun er ude i mere end 12 timer i døgnet, hvis de (…) har adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt, strøet leje. Læskur eller bygning skal placeres på et sted med tilstrækkelig afvanding, jf. § 18, stk. 1 og 2 i bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af heste.

Læskurene skal således ligge i tilknytning til græsningsarealerne.

Som udgangspunkt skal bygninger ud fra landskabelige hensyn placeres i tilknytning til de hidtidige bebyggelsesarealer. Som udgangspunkt regner man her med en afstand på max ca. 20 meter. Læskurene er placeret henholdsvis ca. 25 og 40 meter fra den eksisterende bebyggelse og det vurderes, at placeringen ikke er i tilknytning til denne bebyggelse.

På trods af dette, for at opfylde kravene om tilknytning til græsningsarealer samt placeringen på et sted med tilstrækkelig afvanding vurderer Nordfyns Kommune, at den nuværende placering således er fornuftig.

Nordfyns Kommune vurderer, at en realisering af det ansøgte ikke vil medføre en ændring af tilstanden af de nærmeste §3-områder.

Herudover er der i behandlingen lagt vægt på, at det ansøgte ikke tilsidesætter de hensyn som kommunen skal varetage efter planloven. Herunder de landskabelige hensyn samt hensynet til naboerne.

Natura 2000

Kommunen skal ifølge bekendtgørelse om internationale beskyttelsesområder vurdere om det, der gives landzonetilladelse til, kan påvirke internationale beskyttelsesområder væsentligt. I den konkrete sag ligger ejendommen ca. 13 km syd for Natura 2000-område nr. 108 for Æbelø, havet syd for Nærø. Det er kommunens vurdering, at det ansøgte ikke i sig selv, eller i forbindelse med andre planer eller projekter, kan påvirke Natura 2000-området væsentligt. Det ansøgte vil ikke ødelægge eller beskadige leve- eller voksesteder for de arter, der indgår i udpegningsgrundlaget.

Kommunen skal også ifølge bekendtgørelsen vurdere, om det ansøgte vil beskadige eller ødelægge yngle-, rasteområder eller plantearter, som er optaget i habitatdirektivets bilag IV. Det vurderes, at det ansøgte ikke vil have negative konsekvenser for arter omfattet af EF-habitatdirektivets bilag IV.

Retsregler

Nordfyns Kommune har truffet afgørelse efter planlovens § 35.

Planlov

Planloven, lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020, og senere ændringer

Kommuneplan 2017-29 for Nordfyns Kommune

Øvrig lovgivning

Naturbeskyttelsesloven, lovbekendtgørelse nr. 1986 af 27. oktober 2021, og senere ændringer.

Klagevejledning

Afgørelsen kan inden 4 uger fra offentliggørelsen påklages af enhver med retlig interesse i afgørelsen samt af landsdækkende foreninger og organisationer, der som hovedformål har at beskytte natur og miljø eller varetager væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendelsen.

Hvis klagefristen udløber en lørdag eller en helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.

Klage til Planklagenævnet indgives ved anvendelse af digital selvbetjening. Du klager via Klageportalen, der findes på Nævnenes Hus' hjemmeside. Du logger på, ligesom du plejer, typisk med NEM-ID. Klagen sendes gennem Klageportalen til den myndighed, der har truffet afgørelsen. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for myndigheden i Klageportalen.

Når du klager, skal du betale et gebyr, som for privatpersoner er på 900 kr. og for virksomheder, foreninger og offentlige myndigheder på 1.800 kr. Betaling af klagegebyr sker ved elektronisk overførsel til Planklagenævnet via Klageportalen.

Planklagenævnet skal som udgangspunkt afvise en klage, som ikke er indgivet ved digital selvbetjening. Nævnet kan undlade at afvise en klage, som ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der foreligger særlige forhold, der gør, at klager ikke må forventes at kunne anvende digital selvbetjening.

Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til Nordfyns Kommune, teknisk@nordfynskommune.dk. Kommunen videresender herefter anmodningen til Planklagenævnet, som træffer afgørelse om, hvorvidt din anmodning kan imødekommes.

Afgørelsen kan indbringes for domstolene inden 6 måneder fra offentliggørelsen.