Jernbanerne på Nordfyn har haft en stor indflydelse på den nordfynske by- og landsbyudvikling. Siden man anlagde Nordfynske Jernbane i 1882 og senere Bogense-Middelfart i 1911 har byer blomstret frem omkring stationerne, og landdistrikterne har haft øget mulighed for afsætning af varer og udvikling af industri. Fordyb dig i jernbanernes betydning herunder.
Otterup Stationsby
Otterup Stationsby er en rural by, dvs. en landbebyggelse med byfunktioner, men ikke oprindeligt en købstad. Byen udviklede sig fra landsby til by, da Bordfyns Jernbane (Odense-Otterup-Bogense) åbnede i 1882.
Skamby Stationsby
Stationsbyen Skamby er et typisk og velbevaret eksempel på de mange mindre stationsbyer, der opstod i kølvandet på anlæggelsen af jernbanerne, hvor stationsbyen i høj grad havde funktion som lokal serviceby med købmandsgård, slagter, autoværksted og industri.
Kappendrup Stationsby
Kappendrup Stationsby er en af de landsbyer, der opstod, fordi stedet blev en station på jernbanestrækningen fra Odense til Bogense.
Roebanen ved Nislev
"Kærlighedsstien" i Otterup blev i sin tid anlagt som en roebane, der skulle fragte roer fra Nislevgård til Otterup Station, hvorfra de skulle videre til Odense. Tjek også Historisk Atlas, hvor du tydeligt kan se, at Kærlighedsstien engang var en roebane.
Mejlskov Station
I 1911 blev Mejlskov Station bygget, og den 12. maj samme år blev stationen indviet. Mejlskov Station skulle qua sin placering på Den Nordvestfyenske Jernbane være startskuddet til en større byudvikling i Mejlskov - sådan gik det ikke helt.
Jernbanedæmningen ved Langesø
Ved Langesø ligger resterne af en gammel jernbanedæmning. Den blev bygget i 1911, og med sine 440 fredede meter er den Nordfyns største fortidsminde.
Rådhuspladsen 2
5450 Otterup
Mandag | 09:00-15.00 |
Tirsdag | 09.00-15.00 |
Onsdag | 09.00-15.00 |
Torsdag | 09.00-17.00 |
Fredag | 09.00-13.00 |