Strategi for virksomhedsservice
Kontekst
Erhvervssammensætningen i Nordfyns Kommune er kendetegnet ved en stor spredning af virksomheder med overvægt af små ejer-ledede virksomheder, særligt turisme, håndværk, gartneri og landbrug. Derudover findes en del små og mellemstore industrivirksomheder, mange med nicheproduktion. Sammensætningen af virksomheder betyder at Nordfyns Kommune ikke er særligt konjunkturfølsom, men i høj grad sæsonfølsom. Samtidig er kommunen præget af et generelt lavt uddannelsesniveau, med flere ufaglærte i forhold til sammenlignelige kommuner. Sammensætningen af virksomheder, hvor mange job stiller krav til fysik, betyder også at der er en større nedslidningsgrad blandt medarbejdere.
Jobcenteret vil arbejde på at sikre at kommunens virksomheder har adgang til kvalificeret arbejdskraft, så vi sikrer virksomhedernes konkurrencekraft og vækst og gør det nemt at være virksomhed i Nordfyns Kommune.
Det gør vi, i en tid med lav ledighed, ved særligt at have fokus på uddannelse og kompetenceudvikling af arbejdsstyrken, både ledige og allerede ansatte, samt på fastholdelse af sygemeldte eller nedslidte medarbejdere, herunder arbejder vi for at forebygge nedslidning.
Vi vil have særligt fokus på
- Voksenlæreordningen, herunder ny mesterlære og på forebyggelse af sygemeldinger, herunder øget brug af delvise sygemeldinger, hvor den enkelte bevarer tilknytningen til arbejdsmarkedet under sygdom. Vi vil inddrage alle aktører i løsninger
- Vi vil med udgangspunkt i visionen ”Fælles veje til ny velfærd” sikre, at indsatsen sker i samarbejde med kommunens virksomheder og andre kommunale aktører; Task Force Erhverv og NEET. Vi vil have særligt fokus på at skabe og involvere stærke netværk til at understøtte indsatsen og sikre ejerskab.
Sæsonfølsomhed
Virksomhedernes brug af jobcentrets ydelser hænger nøje sammen med de udfordringer den enkelte virksomhed står overfor, og indsatsen er derfor konjunkturafhængig. Det betyder, at graden af jobcentrets ydelser og serviceniveau vil variere afhængigt af sæson, konjunkturer, den enkelte virksomheds behov og de lediges kompetencer og baggrund.
Overvågning, opkvalificering for at sikre fleksibilitet
Vi har fokus på målrettet at sikre at kommunens borgere kommer i job eller uddannelse målrettet konkrete mangelområder, så vi sikrer kommunens virksomheder kvalificeret arbejdskraft. Blandt andet ved hjælp af konstant overvågning af arbejdsmarkedet så der bliver overensstemmelse mellem virksomhedernes behov/efterspørgsel og de lediges kompetencer. I den forbindelse tilbydes den ledige borger en opkvalificerende virksomhedsrettet indsats, fagligt, eller personligt ved hjælp af differentierede virksomhedsrettede tilbud som matcher den enkeltes forudsætninger. Indsatsen skal derudover, skabe en sammenhæng mellem Nordfyns Kommuness erhvervsservice, Jobcenterets virksomhedsrettede indsats, øvrige indsatser samt arbejdsmarkedets parter.
Branchemobilitet
Beskæftigelsen er på landsplan tårnhøj, og selv med et forventet fald i beskæftigelsen, vil den største udfordring på arbejdsmarkedet i nærmeste fremtid, være mangel på kvalificeret arbejdskraft og på paradoksproblematikker, hvor lediges kompetencer ikke matcher virksomhedernes efterspørgsel. Det betyder, at Jobcentrene og virksomhederne ofte ikke kan finde kandidater med de efterspurgte kompetencer blandt ledige og derfor må lede efter kandidater, der allerede er i job, med øget lønkonkurrence til følge. Derfor er det vigtigt at indsatserne i Jobcenteret har fokus på at løfte ledige inde i brancheområder med mangelproblematikker og samtidig have fokus på kompetenceløft hos den eksisterende arbejdskraft i virksomhederne, så disse rustes til nye kompetencekrav og som herved løfter kompetenceniveauet i virksomhederne generelt.
Nedslidning
For at sikre at virksomhederne har den nødvendige kvalificerede arbejdskraft, er det desuden nødvendigt med et skarpt fokus på at undgå nedslidning af medarbejdere, så den eksisterende arbejdskraft fastholdes i virksomhederne ved hjælp af ordninger inden for jobcenterets redskabsvifte, fokus på CSR/social kapital og på brugen af velfærdsteknologi.
Strategien tegner de overordnede linjer for virksomhedsservice, mens konkrete initiativer udmøntes i årlige handleplaner der løbende tilpasses vilkårene på arbejdsmarkedet og beskæftigelsesområdet.
Jobcenter Nordfyns virksomhedsrettede indsats består af 5 hovedindsatser:
- At overvåge det lokale arbejdsmarked og være kontinuerligt i dialog med kommunens virksomheder i forhold til behov for kvalificeret arbejdskraft.
- At servicere Nordfyns Kommunes private og offentlige virksomheder med kvalificeret arbejdskraft, herunder at støtte virksomhederne til opkvalificering af ansatte medarbejdere inden for mangelområder.
- Via en håndholdt opkvalificerende indsats, at støtte borgere til at kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet inden for områder med behov for arbejdskraft, og dermed øge arbejdsstyrken samt sikre selvforsørgelse til flere.
- At fastholde borgere på arbejdsmarkedet og støtte virksomhederne i arbejdet med social kapital og fastholdelse af ansatte medarbejdere.
- At støtte virksomhederne i arbejdet med CSR/social kapital ved, at facilitere implementering af formelle og uformelle netværk målrettet specifikke målgruppers vej til ordinært job eller uddannelse.
Netværk og serviceoplevelse samt medarbejdernes rolle
Jobcenter Nordfyn sigter mod at levere en professionel og dækkende virksomhedsindsats som gennem systematik, opsøgende besøg og et bredt netværk, sikrer samarbejdet med kommunens virksomheder og som medvirker til at supplere og skabe sammenhæng med øvrige indsatser i Jobcenteret og med de øvrige aktører i kommunen – Task Force Erhverv, NEET og arbejdsmarkedets parter. Herunder i samarbejde have fokus på løbende dataindsamling som grundlag for indsatsen.
Jobcenteret vil i kontakten til kommunens virksomheder tage udgangspunkt i virksomhedernes forskellige og foranderlige behov og ønsker i forhold til jobcentrets ydelser. Samtidig kan virksomhederne forvente at Jobcenteret er opmærksom på, at mindre virksomheder uden HR funktion, ofte har brug for grundigere vejledning og støtte til administration af de forskellige tilbud og indsatser og tilbydes derfor et højere serviceniveau.
Alle virksomhedskonsulenter med direkte virksomhedskontakt skal have kendskab til den redskabsvifte der lovmæssigt ligger inden for Jobcentrets område, men skal henvise til interne specialister for yderligere rådgivning. Har den enkelte virksomhed problemstillinger som ikke umiddelbart ligger i jobcenterregi, eller som ligger uden for den enkelte konsulents ekspertise, skal virksomhedskonsulenterne, i det omfang det er muligt, tage en vejledende rolle og henvise til eksterne specialister og/eller koordinere indsatsen.
Virksomhederne kan derfor forvente, at den enkelte konsulent sikrer, at virksomheden har adgang til de relevante specialister i jobcenterregi, og at der svares på henvendelser indenfor 24 timer.
Medarbejdere der arbejder med udbetalinger har en særlig rolle inden for virksomhedsservice i forbindelse med tilskud og ydelser, samt vejledning i den forbindelse. Særligt udfordringer i forhold til økonomi påvirker samarbejdet med kommunens virksomheder, så virksomhedernes arbejdsbyrde i forbindelse med udbetalinger og bureaukrati altid skal være så nem og direkte som muligt. Virksomhederne kan forvente at blive guidet og vejledt i brugen af diverse portaler/systemer, og medarbejdere i jobcenteret tager så vidt muligt direkte kontakt ved udfordringer.
For medarbejdere med indirekte kontakt til virksomhederne – f.eks. sagsbehandlere, er det vigtigt, at den enkelte borger klædes på til praktiksamtaler og til praktikker. Herunder at det er klart for borgeren, hvad formålet med den enkelte praktik er, at progressionstankegangen er forstået, og at der ligger en klar plan for indsatsen. Virksomhederne kan derfor forvente, at borgeren er informeret om formålet med den enkelte praktik og indsats.
Vedtaget i Arbejdsmarkedsudvalget 10. maj 2023