Obligatorisk erhvervspraktik i de nordfynske skoler

De nordfynske skoleelever skal fremover i erhvervspraktik mindst en gang i løbet af deres udskolingsforløb. Formålet er, at de får større indsigt i arbejdsmarkedet, og at flere elever orienterer sig mod en erhvervsuddannelse.

COLOURBOX12512528.JPG

Børne- og ungeudvalget besluttede på sit møde den 10. april 2024 at indføre obligatorisk erhvervspraktik i de nordfynske skoler. Modellen omfatter et praktikforløb på mindst fem dage. Det bliver op til den enkelte skole selv at udtænke en konkret ramme for erhvervspraktikken, der passer ind i de lokale behov.

Formand for Børne- og Ungeudvalget Kasper Solberg siger:

"Det er vigtigt, at de unge får et indblik i, hvad det vil sige at gå på arbejde, og at der ligger en verden af spændende muligheder derude og venter. Det kan kun blive en lille smagsprøve, men jeg tror faktisk, at det vil skabe stor værdi. Både for de unge, der får værdifuld viden og erfaringer med et konkret erhverv, og for virksomhederne, der får præsenteret sig for de unge mennesker".

Der oprettes en tværgående følgegruppe med repræsentanter fra Nordfyns Erhverv og Turisme, kommunens jobcenter, UUO, Nordfyns Ungdomsskole og en skoleleder. Gruppen skal understøtte skolernes arbejde med erhvervspraktik.

I dag består Nordfyns Kommunes erhvervspraktikindsats i, at alle unge både i 8. og 9. klasse har ret til at komme i erhvervspraktik i mindst en uge. Nordfyns Kommunes folkeskoler tilbyder en uges brobygning eller erhvervspraktik i 9. klasse. Brobygningen eller erhvervspraktikken er som regel placeret i efteråret. Som regel betyder det, at eleven som vælger brobygning ikke umiddelbart kommer i erhvervspraktik. Dog bakkes der op om elever, der frivilligt ønsker erhvervspraktik ud over brobygningen i 8. eller 9. klasse. Denne praktik koordinerer skolerne i dag gennem et samarbejde med UUO. Derudover deltager de Nordfynske folkeskolers 7. klasser i den årlige innovations- og opfinderkonkurrence Edison, hvor op til flere dommere er fra erhvervslivet i Nordfyns Kommune.

Med den nye model lever Nordfyns Kommune også op til den nye politiske aftale om folkeskolen af 19. marts 2024. Heri bliver erhvervspraktik obligatorisk for alle elever, og skal vare i fem dage. Erhvervspraktikken kan ligge i enten 7., 8. eller 9. klasse.

Formand for Børne- og Ungeudvalget Kasper Solberg, tlf. 20 23 30 95
Direktør for Børn og Unge Karsten Poulsen, tlf. tlf. 24 86 55 00