Nordfyns Kommune logo, til forsiden

Gå en spilbog i Søndersø

Mandag den 6. maj blev et nyt kultur i natur-projekt lanceret i Søndersø, hvor børnefamilier og unge nu kan få en oplevelse i det fri, mens de læser bogen 'Med Noah og Sofia på Eventyr i Søndersø'.

Litteratur i naturen

For at komme ud i naturen med litteraturen står Nordfyns Kommune bag et nyt projekt, hvor der er udviklet en spilbog til Søndersø. Her skal læseren træffe valg, der bestemmer handlingen. Bogen skal dog ikke læses hjemme fra sofaen, men skal i stedet opleves, mens man går rundt i Søndersø by.

Projektet integrerer læselyst og natur i en samlet oplevelse. Bogen kan både opleves i familien og i vennegruppen, eller bogen kan læses og opleves alene. Oplevelsen inviterer læserne til at udforske Søndersø på en ny måde, når den tager fat i gemte og glemte steder og sagn fra området og blander virkelighedens fakta ind i fiktionens fantasi. Som læser kan du bl.a. dykke ned i et gammelt spøgelsessagn fra Dallund Slot, eller du kan tage på jagt efter trolden Finns styrke. Bogen indeholder i alt tre eventyr, og den kan derfor læses og opleves flere gange. Den kan lånes gratis på Nordfyns Biblioteker.

Bogen er skrevet af den rutinerede børne- og ungdomsbogsforfatter Salina Schjødt Larsen, der har mere end 80 bøger på cv’et. Blandt disse er også enkelte klassiske sofa-spilbøger, men trods sin erfaring har bogprojektet til Søndersø har alligevel været en udfordring.

- Det er ikke hver dag, at man bliver kontaktet med udfordringen om at skrive en bog, der ikke bare skal læses, men også både skal opleves i det fri og integrere lokalhistoriens og lokalområdets små anekdoter og særegenheder. Det har været mega spændende at tage på opdagelse i Søndersø, men også en kæmpe udfordring at skabe en litterær oplevelse til byrummet – og jeg er virkelig stolt over, at vi nu er i mål, udtaler Salina Schjødt Larsen, da hun mandag endelig får den trykte bog i hånden.

5.b er bogens første læsere

Spilbogen blev lanceret og fejret mandag den 6. maj 2024, hvor 5.b fra Glavendrupskolens Søndersøafdeling som de første læsere kunne tage bogen i hånden og begive sig på eventyr ud i Søndersøs byrum. Til arrangementet dukkede Salina Schjødt Larsen selv op og fortalte anekdoter fra skriveprocessen og svarede på spørgsmål om stort og småt om hendes forfatterliv fra de ivrige elever.

Netop denne klasse var specielt udvalgt til at afprøve bogen som de første, da de i efteråret 2023 blev inddraget i forfatterens skriveproces og var med til at bestemme, bl.a. hvad hovedpersonerne i bogen hedder, hvilke karaktertræk de har, og hvor man som ung opholder sig i Søndersø. Alt sammen detaljer, der nu kan ses sort på hvidt i den trykte bog.

Fællesskab, læselyst og naturglæde

Projektet er udviklet i et samarbejde mellem Nordfyns Biblioteker og Kultur og Fritid i Nordfyns Kommune for at lave en kulturoplevelse i den friske luft, der skaber fællesskab, naturglæde og læselyst i én samlet oplevelse.

Projektet med en spilbog i byrummet er den første af sin slags i Danmark, og det har fået i alt 125.000 kr. fra Region Syddanmarks kulturpulje og Edvard Pedersens Biblioteksfond til at afprøve det nye koncept.

Vil du også læse med?

Du kan læse mere om projektet her Spilbog i Søndersø - Nordfyns Kommune, og du kan låne bogen på Nordfyns Biblioteker: Med Noah og Sofia på eventyr i Søndersø.

Vi håber, I har lyst til at læse med.

Kultur & Fritid
Rådhuspladsen 2