Lær at fundraise torsdag den 18. april

Den 18. april er der Fundraisingdag Fyn i Idrætscenter Midtfyn, hvor alle fynske foreninger er velkomne.

At opnå støtte til sit projekt er til dels et spørgsmål om held. Men man kan i høj grad selv hjælpe heldet på vej ved at sætte sig ind i, hvordan man finder den rigtige fond, hvordan man henvender sig til fonden og hvordan man skriver sin ansøgning.

Her kan du stifte bekendtskab med to, der har knækket koden og har haft succes med deres fundraising.

Engagement til fundraising i Ore Sogn 'Vi er ikke Udkantsdanmark, men Mulighedsdanmark'.

I Ore sogn, der ligger kystnært ved Bogense, er det det lokale samarbejde mellem foreningerne, der driver udviklingen.

Det er et lokalsamfund, hvor der sker en masse, og hvor de lokale kræfter som Skåstrup Lokalråd, OSG - Ore Sogns Gymnastikforening, forsamlingshuset og kirken formår at samarbejde om den lokale udvikling.

Martin Dufresne fra OSG er en af tovholderne bag mange af de idéer, der er blevet gennemført i lokalområdet de seneste år.

”Vi ligger langt væk fra alting; Vi har ingen købmand, skolen er lukket og børnehaven er lukket. Men det ser vi som grundlaget for en masse muligheder”, siger han og fortsætter: ”Her har vi ingen restriktioner for, hvad vi kan, vil og skal arbejde med, for vi er bare os selv og skal ikke konkurrere med nogen. Vi er ikke Udkantsdanmark, vi er Mulighedsdanmark”

Gennem de seneste år er lokaludviklingen drevet af de lokale foreninger i fællesskab, og man er også gået sammen lokalt om at søge fonde til de gode idéer.

Det er blandt andet blevet til, at man på området ved boldbanerne og klubhuset har fået midler udefra til at opføre OSG Lokalpark – et udendørs trænings- og opholdsområde, hvor der også er tænkt kunstneriske elementer ind.

Klubhuset har fået en bike station udenfor og har fået indendørs forbedringer af akustikken med hjælp fra fondsmidler.

Området har stor succes med e-sportsforeningen OSG Gamers, der startede i 2018.

E-sports-succesen har på mange måder givet blod på tanden til andre aktiviteter i lokalsamfundet, blandt andet en brætspilsforening for forældrene til e-sportsudøverne.

”Synergi er nøgleordet. Vi tænker altid på, hvor mange det her gavner, før vi går i gang med et projekt”, siger Martin Dufresne. ”Vi bruger lokalparken som led i e-sporten, og svampeskulpturerne i parken er blevet til Pokemonspots”.

Hvis Martin Dufresne skal give et godt råd til andre, der søger fonde, er det at tænke projektet, før man tænker fonde. ”Man skal ikke hive et projekt op af fonden bare for at få penge til noget. Men man skal være indstillet på at tilpasse sit projekt til fondens formål. Derudover skal man forberede sig grundigt og gøre sig klart, hvad hver fond støtter.”

I Ore Sogn har man også benyttet sig af de fynske kommuners medlemskab af fonde.dk til at lede efter fonde og puljer.

Martin deltog i Fundraisingdag Fyn i 2022 og forventer også at deltage den 18. april for at få inspiration og se, hvad der rører sig.

Kontakt: Martin Dufresne tlf.: 30 12 71 61

'Man får blod på tanden, når man har hentet over en million til klubben'

Det rige fritidsliv i Nyborg er blevet endnu rigere med oprettelsen af padelbaner.

Nyborg er en by med et godt og varieret foreningsliv. Da Nyborg Tennis og Padelklub åbnede deres første padelbaner i 2021, var det med tilskud fra eksterne fonde, sponsorater og Nyborg Kommune.

Siden 2021 har klubben vokset sig 2-3 gange større, end før de tre padelbaner kom til.

Mark Pedersen fra Nyborg Tennis og Padelklub er den, der primært har stået for de ansøgninger, der de senere år har været med til at udvikle klubbens faciliteter til tennis og padeltennis.

” Man skal gøre sig klart, at det ikke er bare lige at søge fonde. Det tager tid at afdække hver fond, og selvom ens projekt er inde for skiven, kan man sagtens få afslag alligevel. Jo mere målrettet, man kan være, jo bedre.”

Det øgede medlemstal betyder også noget for økonomien, og Mark Pedersen fortæller, at klubben fundraiser systematisk for at opnå de bedste chancer for succes.

Succesen med de første ansøgninger gav klubben mod på at søge mere. ” Vi har haft succes med cirka hver tredje til fjerde ansøgning. Og man får blod på tanden, når man har hentet over en million hjem til klubben gennem fundraising.”

Næste skridt er etablering af flere padelbaner, da klubben nu har 400 padelspillere. På længere sigt har klubben ønske om overdækning af banerne. Klubben har også fået penge til en helårstennisbane.

Hvis han skal give et godt råd til andre, der gerne vil søge fonde er det ”Kast jer bare ud i det.”

Mark Pedersen deltog ikke i Fundraisingdag Fyn 2022, men håber at kunne finde tid til at være med den 18. april for at netværke og få viden med hjem.

Kontakt Mark Pedersen tlf.: 30 32 19 39

Læs mere om programmet for Fundraisingdag Fyn og tilmeld dig her: fmk.nemtilmeld.dk/108/

Kultur & Fritid
Rådhuspladsen 2